Gastblog » Herhalingsaankopen in je webwinkel, zo krijg je ze!

Heb je een webwinkel, dan is iedere nieuwe klant uiteraard van harte welkom. Maar hoe zorg je ervoor dat het niet bij die ene bestelling blijft? En hoe kun je deze nieuwe klant verleiden om een trouwe klant te worden? Eentje die terugkomt en herhalingsaankopen doet. Dat lees je in dit artikel.

Maak er een feestje van

Zorg ervoor dat de klant blij wordt als hij zijn aankopen uit jouw webshop ontvangt. Sowieso is het essentieel dat de bestelling klopt, een degelijke verpakking heeft en snel geleverd wordt. Maar doe ook iets extra’s om de ervaring met jouw webshop onvergetelijk te maken. Denk aan een kortingsbon voor een volgende bestelling, een handgeschreven kaartje, een sample van één van de andere producten die je in je webshop verkoopt of gewoon simpelweg een feestelijk doosje of zakje waarin het product dat besteld is, is verpakt. Dat doet wonderen.

Bied een abonnement aan

Artikelen waarvan je kunt aannemen dat men deze vaker koopt, kun je in abonnementsvorm aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan producten voor persoonlijke verzorging (tandenstokers, shampoo, scheermesjes), dierverzorging (eten, kattenbakvulling, vlooienbanden), schoonmaakmiddelen (laminaatreiniger, wasmiddelen, wisserdoekjes) of alle soorten (luxe) voedingsmiddelen. Het spreekt voor zich dat niet alle producten zich lenen voor een abonnement, maar minstens net zo veel artikelen wel. Het grote voordeel voor de klant is dat hij periodiek en automatisch wordt bevoorraad. En voor jou is het natuurlijk een mooie ingebouwde doorloop van je producten en een manier om de klant aan je te binden. Maak het afnemen van een abonnement wel aantrekkelijk voor de koper. Dit kan onder andere door een gereduceerde prijs. Desnoods alleen voor de eerste vijf bestellingen binnen het abonnement. Bied de abonnementhouder ook de mogelijkheid om het abonnement te pauzeren of per direct op te zeggen. Maak er geen afnameverplichting van. Consumenten houden niet van aankoopverplichtingen dus daar maak je geen vrienden mee. Bied het abonnement aan, ten gunste van de klant. En wijs hen daar ook op.

Beloon loyaliteit

Bedenk een constructie waarbij je de terugkerende klant beloont voor zijn terugkomen. Bijvoorbeeld gratis verzending bij de derde bestelling of een spaarprogramma waarbij bij elke aankoop punten gespaard worden die recht geven op een korting of een gratis product. Wat  ook helpt is een link in de orderbevestiging, waarmee de koper een korting kan weggeven aan iemand in zijn netwerk én zelf een korting ontvangt bij een volgende bestelling. Eventueel nadat de weggegeven korting is gebruikt door de nieuwe klant uit zijn netwerk. En zo zijn er nog wel een aantal manieren te bedenken waarop je de loyaliteit van je klanten kunt belonen.

Organiseer workshops of incentives

Iedereen vindt het leuk om zich bijzonder te voelen. Dat geldt voor jouw klanten dus ook. Speel hier op in door klantspecifieke workshops of andere incentives aan te bieden. Organiseer bijvoorbeeld een bezoek aan een fabriek/teler/bedrijf en nodig klanten uit die de producten kopen die daar vandaan komen. Hier kan uiteraard een vergoeding voor worden gevraagd. Het zal jouw klanten zeker interesseren om te zien hoe hun lievelingsproducten worden geproduceerd. Dit kan natuurlijk alleen met producten die zich daar voor lenen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een bezoek aan een boerderij die biologische kazen maakt. Hartstikke interessant om te zien hoe dat in zijn werk gaat. En een beetje gepassioneerde fabrikant/teler/(bio)boer zal vol trots zijn productieproces laten zien.

Workshops waar gewerkt wordt met de producten uit jouw webshop (wederom, dit kan natuurlijk niet met alles), zullen ook kunnen rekenen op grote belangstelling. Het zegt ook iets over jou als webshop-eigenaar. Namelijk dat je affiniteit hebt met de producten die je verkoopt én bereid bent om jouw klanten te erkennen als meer dan afnemers. Namelijk als individuen waar jij extra moeite voor wilt doen. Dat schept vertrouwen en oogst waardering.

Minimale moeite, maximaal resultaat

Heb je geen budget voor workshops, loyaliteitsprogramma’s of heb je er geen tijd voor over (of geen zin in, dat kan natuurlijk ook). Niet getreurd. Er zijn ook mogelijkheden om klanten te laten terugkomen zonder al te veel moeite te doen. Wat dacht je van simpelweg een kaartje sturen op de verjaardag van je klant. Een e-mailtje kan ook, maar een kaartje is net even wat leuker. En als je ook dat teveel gedoe vindt, dan is het gewoon een kwestie van kei-goede leveringsvoorwaarden, een uitstekende service en een uitermate flexibel verkoopbeleid.

Blijf in contact

Wie schrijft, die blijft. Een goed contact met je klanten is heel belangrijk. Ook na hun aankoop. Verstuur met enige regelmaat een nieuwsbrief met nieuwe producten in je webshop, aanbiedingen of waardevolle artikelen. Achtergrondinformatie of nieuwtjes die betrekking hebben op jouw producten, kunnen ook zorgen voor een terugkerende klant. Geef de klant niet de gelegenheid om jouw webwinkel te vergeten.

Analyseer je klanten

Bouw een database op met informatie over je klanten. Wie ze zijn, wat ze hebben gekocht, eventueel welke klachten ze hebben gehad en zorg dat je iets kunt met deze gegevens. Schaf, als het even kan, software aan waarmee je deze gegevens kunt verzamelen en waarmee je bijvoorbeeld ook het gedrag van de bezoekers op je website kunt volgen. Dit geeft je veel inzicht in hun interesses en daar kun je dan weer mooi op anticiperen.

Zoek “partners-in-crime”

Tot slot nog een andere mogelijkheid om nieuwe klanten te krijgen maar – belangrijker nog – om jouw klanten te laten terugkeren: zoek contact met andere webshop-eigenaren die producten aanbieden die aanvullend zijn op jouw aanbod. Uiteraard geen directe concurrenten (dat zou niet slim zijn). Maar verkoop je bijvoorbeeld biologische kazen dan kun je contacten leggen met een online wijnwinkel. Verstuur in dit geval een flyer of premium van deze webshop mee bij de bestelling en zorg ervoor dat de wijnwinkel hetzelfde doet bij zijn verzendingen. Je bestaande klanten zullen nieuwsgierig worden naar de wijnwinkel en mogelijk daar iets bestellen. Bij hun bestelling krijgen ze iets van jouw winkel en zo is de cirkel dan weer rond.

Waar het eigenlijk allemaal op neerkomt is het volgende: Waardeer je klanten en zorg ervoor dat zij weten dat je hen waardeert, dan volgen de herhalingsaankopen vanzelf.

Dit artikel is geschreven door Astrid van Kollenburg van Succes met je Webshop. Bezoek haar blog voor meer webwinkel tips.

ForResult - online marketing partner

De medewerkers van Marketingman delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebook

Totaaloplossing voor internet-marketing

Forresult biedt een totaaloplossing voor internet-marketing. Onze experts in online marketing helpen je graag de prestaties van jouw bedrijf op internet te verbeteren. Met onder andere marketingadvies, webdesign, zoekmachine-optimalisatie en conversieoptimalisatie dragen we graag bij aan jouw online succes.

» Lees meer over onze aanpak

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*