ForResult – online marketing partner

Optimaliseer teksten met de persona’s uit het MBTI model

Hoe prikkel je je websitebezoekers? Hoe overtuig je ze om bij jou te kopen? Om antwoord te kunnen geven op deze vragen moet je begrijpen wie de bezoekers zijn en wat hun wensen zijn. Ook moet je je beseffen dat niet elke bezoeker hetzelfde is. Er zijn verschillen type bezoekers met elk hun eigen behoeftes. Hoe bepaal je dit? Het MBTI model biedt uitkomst om webteksten voor iedereen overtuigend te maken.

Het Myers Briggs Type Indicator (MBTI) model is een psychologisch model waarmee je de persoonlijke voorkeuren van mensen in kaart brengt. Bij het optimaliseren van webteksten kun je een afgeleide versie van dit model gebruiken. In plaats van in 16 persoonlijkheidstypes, worden websitebezoekers opgedeeld in vier persoonlijkheidstypes op basis van twee assen (emotie en tijd). De eerste as onderscheid snelle en langzame beslissers. De tweede as verdeelt bezoekers in emotionele en rationele bezoekers. Dit resulteert in vier kwadranten (persona’s), zoals je in onderstaande afbeelding ziet.

mbti model webtekst

 

4 MBTI persona’s

Elke persona heeft zijn eigen voorkeuren, kenmerken en informatiebehoeftes. Hieronder worden deze besproken, waarna direct de praktische vertaalslag naar webteksten wordt gemaakt.

1. Competitief

Een competitieve bezoeker beslist snel en rationeel. Hij baseert zijn keuze op feiten over een product en beoordeelt of het product van waarde voor hem is. Specifieke details hoeft hij niet te weten. Op een site wil hij snel producten vinden die aan zijn wensen voldoen. Een duidelijk zoekveld is dus belangrijk, net zoals de mogelijkheid om te zoeken op producteigenschappen.

2. Methodisch

Een methodische bezoeker beslist rationeel en zal hier ruim de tijd voor nemen. Een keuze is gebaseerd op feiten, deze bezoeker wil graag elk detail weten. Een weloverwogen besluit wordt genomen na dat alle informatie en voorwaarden gedetailleerd zijn doorgenomen.

3. Spontaan

Een spontane bezoeker maakt snel een keuze op basis van emotie. Hij vraagt zich voornamelijk af welke emotionele meerwaarde het product voor hem heeft en of het zijn leven makkelijker maakt. De spontane bezoeker houdt van een persoonlijke benadering en vindt het prettig als er lijstjes met populaire producten op de site staan ter inspiratie. Ook overzichten met nieuwe producten scoren goed bij spontane bezoekers. Daarnaast is hij gevoelig voor korting, cadeaus of gratis verzending.

4. Humanistisch

Een humanistische bezoeker neemt op basis van emotie een beslissing en zal hier rustig de tijd voor nemen. Hij/zij kijkt nadrukkelijk om zich heen wat anderen van het product vinden. Deze bezoeker let minder op feiten en meer op reviews van anderen. Het is daarbij belangrijk dat de reviews recent en oprecht zijn. De humanistische bezoeker wil daarnaast graag weten wie er achter het bedrijf zit om te bepalen of het te vertrouwen is. Hij zal bijvoorbeeld op sociale media kijken wat daar over het bedrijf en het product wordt geschreven om zo tot een beslissing te komen.

Hoe kun de MBTI persona’s toepassen in een webtekst?

Een goede webtekst spreekt alle vier type bezoekers aan. Hierdoor zal de website door een grote groep bezoekers worden gewaardeerd, wat zal leiden tot een betere gebruikservaring en hogere conversie. Tot zover logisch, maar hoe spreek je in één tekst vier totaal verschillende type bezoekers aan?

Je moet allereerst de snelle beslissers aanspreken in de tekst. Richt dus je eerste alinea op de competitieve en spontane bezoekers. Maak een mix tussen feitelijke informatie en wat het product voor een (emotionele) meerwaarde biedt. De langzame beslissers vinden het niet erg om meer te lezen, zij krijgen dus verder naar onder in de tekst de onverdeelde aandacht met o.a. producteigenschappen en reviews. De producteigenschappen zet je in een opsomming, want dat spreekt de competitieve bezoeker het meest aan. De methodische bezoekers zijn tevreden als ze bij de producteigenschappen kunnen doorklikken naar een uitgebreid overzicht met product details, leveringsvoorwaarden en garantieregelingen. Sluit je productomschrijving af met een mooie actie om de spontane bezoekers te prikkelen om het product direct te kopen.

 

Persoonlijkheidstype is ook afhankelijk van fase in het aankoopproces

Het MBTI model is een goede leidraad om type bezoekers vast te stellen. Hier kun je op inspelen in een webtekst. Besef je wel dat bezoekers gedurende het aankoopproces niet altijd hetzelfde persoonlijkheidstype hebben. Afhankelijk van de fase waarin ze zich bevinden (oriëntatie tot beslissing nemen), kan een ander persoonlijkheidstype de boventoon voeren. Wanneer een bezoeker op het punt staat de aankoop te doen, zal hij eerder gevoelig zijn voor korting dan als hij zich nog aan het oriënteren is. De persoonlijkheidstypes kennen dus tijdens het proces meerdere nuances. Nog meer reden om je goed te verdiepen in de verschillende persona’s en deze in je webteksten toe te passen!

 

 

Over de auteur

Jorik Heins, CEO Forresult

Online business optimizer met meer dan 10 jaar ervaring. Directeur van Forresult (voormalig Marketingman BV).Heeft veel kennis van persuasion design, conversie-optimalisatie en webpsychologie. Jorik kan jouw online business een succes maken!

Geplaatst in:

 

Wil jij meer leads via je site?

Wacht niet langer met het verbeteren van de conversie van je website, omdat je nu elke dag omzet misloopt.
Conversie optimalisatie is dé oplossing! Het is aan jou …

Ontvang het conversie informatiepakket